Державна аудиторська служба України на своєму офіційному вебсайті розмістила інформаційне повідомлення, зміст якого не відповідає дійсності, ґрунтується на хибних висновках та недостовірних даних.
Національний фонд досліджень України неодноразово звертав увагу на неточне і недостовірне викладення та довільну інтерпретацію Держаудитслужбою фактів стосовно матеріалів, що містяться у Звіті за результатами державного фінансового аудиту виконання бюджетної програми Національним фондом досліджень України за період з 01.01.2020 по 30.06.2023.
Так, у зазначеному інформаційному повідомленні Держаудитслужба зазначає, що Фондом нераціонально та неефективно використано кошти у розмірі майже 400,0 млн. грн. Проте такий висновок базується лише на необґрунтованих припущеннях та недоведених розрахунках аудиторів, які не мають жодних правових підстав та ґрунтуються виключно на власних безапеляційних твердженнях. Це Фонд неодноразово доводив і спростовував у своїх зверненнях, а більше того логічною, фаховою і змістовною відповіддю на такі некоректні висновки є надана Кабінетові Міністрів України позиція Національної ради України з питань розвитку науки і технологій, у якій доводиться безпідставність і необґрунтованість таких висновків.
Вважаємо за необхідне поінформувати громадськість, що прийняття Кабінетом Міністрів України постанови від 07 липня 2025 року № 803 стало результатом наполегливої і системної співпраці Міністерства фінансів України, Міністерства освіти і науки України, Наукового комітету Національної ради України з питань розвитку науки і технологій (далі – Науковий комітет), Наукової ради Фонду та представників наукової громадськості. Безумовно, рекомендації Держаудитслужби України також було враховано при формуванні пропозицій щодо цих змін. Проте, такі зміни напрацьовувались тривалий час за участі значної кількості суб’єктів і потребували свого інституційного втілення.
Майже рік (з 02.04.2024 р. до 15.02.2025 р.) під головуванням МОН працювала робоча група з питань розбудови спроможності Національного фонду досліджень України, диверсифікації напрямів та дебюрократизації процесів його діяльності. Низку напрацьованих робочою групою системних пропозицій було покладено в основу ініційованих змін до законодавства України з питань надання грантової підтримки.
На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2024 року № 348 «Про проведення у 2024 році оглядів витрат державного бюджету в окремих сферах» проводився огляд витрат державного бюджету за державною бюджетною програмою Фонду, що стало основою для розробки відповідних рекомендацій.
Протягом 2018-2023 рр. Фондом неодноразово вносилися пропозиції стосовно змін до Податкового, Бюджетного та Господарського кодексів України для забезпечення особливого статусу Фонду, в рамках виконання доручень керівників Уряду України, зокрема:
- Науковим комітетом як наглядовою радою НФДУ на виконання пункту 43 доручення Прем’єр-міністра України від 25 січня 2016 р. № 52073/1/1-15 були подані пропозиції до Міністерства освіти і науки України (лист № 007-2-274 від 26.02.2018);
- пропозиції, підготовлені робочими групами Національної ради України з питань розвитку науки і технологій на виконання протокольного рішення Національної ради України з питань розвитку науки і технологій (пункт 8, Протокол №3 від 5.11.2019), 17.12.2019 року головами Наукового та Адміністративного комітетів направлено Прем’єр-міністру України;
- Науковим комітетом були подані пропозиції (лист № 007-1-839 від 23.01.2023) до Міністерства освіти і науки (на лист МОН від 22.12.2022 № 1/15659-22).
Підсумовуючи зазначене вище варто констатувати, що Фонд не шукає інформаційних приводів, проводячи системну і цілеспрямовану роботу зі створення умов для надання грантової підтримки українським вченим для реалізації проєктів наукових досліджень і розробок на засадах чесної конкуренції в межах прозорих конкурсів, за умови безсторонньої, об’єктивної, неупередженої експертизи заявок із залученням найкращих фахівців.
Фонд бере за основу кращі світові практики грантового менеджменту, невпинно працює над удосконаленням конкурсних процедур та враховує думку громадськості.
Розуміючи, що системні зміни потребують часу і зусиль багатьох стейхолдерів, у тому числі участі Держадитслужби, поступового наближення системи фінансування наукових досліджень і розробок до вимог Європейського дослідницького простору.
Варто констатувати, що реалізація вказаних вище завдань потребує тривалого опрацювання і погодження, але Фонд і далі діятиме послідовно і неупереджено. Більше того, ведеться постійна успішна робота з пошуку альтернативних джерел фінансування українських досліджень від донорських організацій за межами України.
Обрані до складу Наукової ради Фонду провідні українські вчені, які здійснюють свої повноваження виключно на громадських засадах, вкладають величезні інтелектуальні зусилля, свій особистий час, соціальний капітал та міжнародний досвід у те, щоб перетворити Фонд на інституцію, яка стане флагманом реформування системи фінансування наукових досліджень в Україні, нарівні з провідними національними фондами країн Європи та Північної Америки. Довіра і повага з боку таких іноземних інституцій та започаткована успішна співпраця свідчать, що Фонд рухається у правильному напрямку.
Будь-яка завідомо неправдива та така, що спотворює реальні факти інформація, підриває довіру до діяльності уповноваженої державою установи і Держави в цілому. Тим більше, якщо така інформація публікується як офіційна від імені центрального органу виконавчої влади, який діє на принципах обґрунтованості, безсторонності, неупередженості, добросовісності і розсудливості.